ساعت بيولوژيك بدن چيست | مجله سيب

به خبرنامه تخصصي پزشكي و سلامت خوش آمديد

ساعت بيولوژيك بدن چيست | مجله سيب

۱۴ بازديد

ساعت بيولوژيكي بدن چيست؟ آيا مي دانيد ساعت بيولوژيكي بدن چيست؟ ساعت بيولوژيكي يا ساعت بيولوژيكي بدن يكي از جالب ترين و عجيب ترين چيزهايي است كه در قرن اخير ساخته شده است. ساعت بيولوژيكي كه به آن ريتم شبانه روزي يا ريتم شبانه روزي نيز مي گويند، نتيجه تغييرات در شيمي و عملكرد سيستم …

منبع :
ساعت بيولوژيك بدن چيست | مجله سيب

ساعت بيولوژيك بدن چيست | مجله سيب https://ijmarket.com/blog/ساعت-بيولوژيك-بدن-چيست-مجله-سيب/ Sun, 21 Nov 2021 14:37:03 0000 سلامتي و پزشكي https://ijmarket.com/blog/ساعت-بيولوژيك-بدن-چيست-مجله-سيب/

ساعت بيولوژيكي بدن چيست؟ آيا مي دانيد ساعت بيولوژيكي بدن چيست؟ ساعت بيولوژيكي يا ساعت بيولوژيكي بدن يكي از جالب ترين و عجيب ترين چيزهايي است كه در قرن اخير ساخته شده است. ساعت بيولوژيكي كه به آن ريتم شبانه روزي يا ريتم شبانه روزي نيز مي گويند، نتيجه تغييرات در شيمي و عملكرد سيستم …

منبع :
ساعت بيولوژيك بدن چيست | مجله سيب

ساعت بيولوژيكي بدنساعت بيولوژيكي بدن

ساعت بيولوژيكي بدن چيست؟ آيا مي دانيد ساعت بيولوژيكي بدن چيست؟ ساعت بيولوژيكي يا ساعت بيولوژيكي بدن يكي از جالب ترين و عجيب ترين چيزهايي است كه در قرن اخير ساخته شده است. ساعت بيولوژيكي كه به آن ريتم شبانه روزي يا ريتم شبانه روزي نيز مي گويند، نتيجه تغييرات در شيمي و عملكرد سيستم عصبي است و مانند ساعت مركزي، فعاليت ساير اندام هاي مغز يعني بدن را تنظيم مي كند. با اين مقاله منتظر اطلاعات جديد درماني باشيد.

ساعت بدنه چيست؟

ساعت بيولوژيكي بدن حاوي هزاران سلول عصبي است و در هيپوتالاموس مغز قرار دارد. ريتم هاي بيولوژيكي به هماهنگ كردن عملكردها و حركات بدن كمك مي كند و واكنش بدن به نور و تاريكي را تنظيم مي كند.

علاوه بر اين، هوشياري در هماهنگي فعاليت هايي مانند خواب، اشتها، دماي بدن، سطح هورمون ها، هوشياري، فعاليت روزانه و فشار خون نقش دارد. عوامل و محرك هاي خارجي مي توانند بر ريتم بيولوژيكي تأثير بگذارند. براي مثال، قرار گرفتن در معرض نور خورشيد، داروها و مصرف كافئين مي تواند بر خواب فرد تأثير بگذارد. چهار ريتم بيولوژيكي وجود دارد.

رابطه ساعت هاي بيولوژيكي بدن و بيماري هاي مختلف

جالب است بدانيد كه تغيير در ريتم هاي بيولوژيكي در بدن با ايجاد يا تغيير در شدت بسياري از بيماري ها در انسان همراه است. به عنوان مثال، خطر حمله قلبي يا سكته مغزي در صبح بيشتر است. اين به دليل باريك شدن شريان هاي سيستميك بدن و همچنين رگ هاي خوني تامين كننده ماهيچه هاي قلب و مغز است، به همين دليل است كه فشار خون بالا در افراد مبتلا به فشار خون بالا يا بيماري قلبي ممكن است در صبح رخ دهد. در واقع، ساعت‌هاي بيولوژيكي بدن مستقيماً تحت تأثير عواملي مانند سطح هورمون‌هاي مرتبط با استرس، ضربان قلب يا عملكرد سيستم عصبي خودمختار هستند.

همچنين، ريتم بيولوژيكي بدن مي تواند با ايجاد علائم خاص، به طور هوشمندانه پزشك را در شناسايي عفونت راهنمايي كند. به عنوان مثال، تب ناشي از عفونت باكتريايي در عصر و تب ناشي از يك بيماري عفوني (مانند سرماخوردگي) در صبح افزايش مي يابد. ترشحات بيني هنگام سرماخوردگي صبح ها بيشتر و در طول روز كاهش مي يابد. همچنين براي اكثر افراد مبتلا به آسم، شروع علائمي مانند تنگي نفس و سرفه در شب شديدتر از روز است. آلرژي‌هاي دوره‌اي، عطسه، تورم بيني و خارش چشم‌ها در صبح شايع‌تر است.

ساعت بيولوژيكي بدن

ساعت بيولوژيكي بدن

مشكلات ناشي از به هم خوردن ريتم بيولوژيكي چيست؟

كمبود خواب: اختلال در ريتم هاي طبيعي بدن مي تواند خواب طبيعي را مختل كند و مشكلاتي مانند بي خوابي ايجاد كند.
جت لگ يا اختلال در ريتم شبانه روزي: در طول سفرهاي فضايي طولاني مدت در عرض هاي جغرافيايي بالا.
اختلالات خلقي: طلوع خورشيد مي تواند منجر به شرايطي مانند افسردگي، اختلال دوقطبي و اختلالات فصلي شود.
اختلالات كار: هنگامي كه فرد خارج از تغييرات آب و هوايي كار مي كند، باعث تغيير در ريتم شبانه روزي مي شود.

علائم اختلال در ساعت بيولوژيكي بدن چيست؟

اختلال در ريتم بيولوژيكي مي تواند بر سلامت و تندرستي فرد تأثير بگذارد. برخي از اثرات آن عبارتند از اضطراب، خواب آلودگي در طول روز، افسردگي، كاهش فعاليت در محل كار و عدم هوشياري ذهني.

اختلال در ساعت بيولوژيكي بدن ارتباط نزديكي با بيماري و خطر ابتلا به ديابت و چاقي دارد. برخي از بزرگترين حوادث انساني جهان، مانند حادثه چرنوبيل، در طول عمليات شبانه رخ داده است و بيشتر تصادفات رانندگي قبل از طلوع خورشيد رخ مي دهد.

بيماري ريتم بيولوژيكي چگونه درمان مي شود؟

درمان اختلالات ريتم زيستي به نوع مشكل فرد بستگي دارد و ممكن است شامل محروميت از خواب يا زمان درمان باشد. به عنوان مثال، علائم اختلالات راه هوايي يا جت لگ معمولا موقتي هستند و نيازي به درمان ندارند، اما در مواردي مانند اختلالات عاطفي، تغيير سبك زندگي يا مصرف داروها ممكن است كمك كننده باشد.

براي علائم جدي تري مانند خستگي، كاهش تمركز ذهني يا افسردگي مراجعه به پزشك ضروري است. پزشك شما ممكن است به تجويز دارو يا پيشنهاد تغييرات در شيوه زندگي كمك كند.

چند نكته براي خواب بهتر

ريتم بيولوژيكي بدن مي تواند عملكرد آن را با پيروي از خواب طبيعي و طبيعي بهبود بخشد. در اينجا چند پيشنهاد وجود دارد:

  • از مصرف موادي مانند كافئين، الكل و نيكوتين و نوشيدني هاي بسيار سرد قبل از خواب خودداري كنيد.
  • برنامه خواب منظمي داشته باشيد.
  • تمام روز برو
  • در طول روز 10 تا 15 دقيقه چرت بزنيد.
  • در طول روز نور بيشتري را در خانه خود قرار دهيد. برعكس، خاموش كردن چراغ ها در شب مي تواند به شما كمك كند به خواب برويد.

مهم است كه به ياد داشته باشيد كه ريتم هاي بيولوژيكي براي محافظت از شما و ايجاد بيشترين بازدهي افراد در صبح و عصر كار مي كنند. زماني كه ريتم بيولوژيكي در هماهنگي كامل باشد، بهترين موفقيت و احساس را در زندگي روزمره خواهيد داشت.

ساعت بيولوژيكي بدن

ساعت بيولوژيكي بدن

چه چيزي باعث مي شود از خواب بيدار شويد؟

ساعت بدن به شما امكان مي دهد كارهاي روزانه خود را انجام دهيد. ما به عنوان انسان ترجيح مي دهيم شب بخوابيم و روز بيدار بمانيم. اين به دليل روتين يا برنامه كاري يا راحتي نيست، بلكه ساعت بدن است كه آن را كنترل مي كند.

با وجود اينكه زمان را نمي دانيم، همچنان كار خود را در چرخه اي انجام مي دهيم كه حدود 24 ساعت طول مي كشد. ما هر 24 ساعت يكبار مي خوابيم و دماي بدن ما به مدت 24 ساعت بالا و پايين مي رود. هورمون ها و سيستم هاي ديگري در بدن ما وجود دارند كه اين چرخه روزانه را طي مي كنند. دقيقاً همين چيز در همه موجودات زنده روي زمين يافت مي شود.

ساعت بدن كجاست؟

دانشمندان مدت‌هاست مي‌دانستند كه ريتم‌هاي شبانه‌روزي توسط ساعت‌هاي بيولوژيكي مختلف در بدن هدايت مي‌شوند. اما تا اواسط قرن بيستم، آنها نمي دانستند كه آن ساعت كجاست. دانشمندان زماني كه با همستر كار كردند متوجه اين موضوع شدند.

در طي اين جراحي، آنها بخش كوچكي از مغز همستر به نام هسته سوپراكياسماتيك (SCN) را برداشتند. پس از آن، همستر به طور كامل ريتم خود را از دست مي دهد (اما نه فقط در چرخ فلك همستر). در گذشته، پيش بيني زمان حركت همسترها روي چرخ و فلك آسان بود. اما وقتي همسترها SCN را از دست دادند، روز و شب دويدند. اين اولين قدم مهم در درك ساعت بيولوژيكي بدن است.

باغ كاج كجاست و چه كار مي كند؟

غده صنوبري در اعماق مغز در ناحيه اي به نام اپيتالاموس، جايي كه دو قسمت مغز به هم مي رسند، قرار دارد. در انسان، اين غده در مركز مغز قرار دارد. اين غده در سوراخي در بالاي تالاموس يافت مي شود كه ناحيه اي است كه عملكردهاي حسي مختلف را تنظيم مي كند. غده صنوبري حاوي مقدار زيادي كلسيم است و راديوگرافي ها مي توانند از آن براي شناسايي مركز مغز در تصاوير اشعه ايكس استفاده كنند.

غده صنوبري بيشتر به دليل ترشح هورمون ملاتونين شناخته شده است. اين هورمون در خون ترشح مي شود و ممكن است در مايع مغزي نخاعي (معروف به مايع مغزي نخاعي) باشد. ملاتونين پلاكتي هورموني است كه ريتم شبانه روزي بدن را تنظيم مي كند، بنابراين ملاتونين اغلب در تحقيقات انساني براي تعيين زمان بيولوژيكي بدن استفاده مي شود. بيولوژي غده صنوبر داراي ريتم است و ملاتونين با توجه به ميزان نوري كه فرد در طول روز دريافت مي كند ترشح مي شود.

ملاتونين آزاد شده توسط غدد گوارشي بخش مهمي از سيستم زماني بدن است و مي تواند ريتم روزانه را تنظيم كند. ملاتونين بيشتر در تاريكي پنهان مي شود كه نقش ملاتونين را در خواب توضيح مي دهد. تحقيقات زيادي وجود دارد كه نشان مي دهد حيوانات بدون غدد صنوبر و ترشح ملاتونين نمي توانند از نظر فيزيكي با تغييرات فصل سازگار شوند.

ساعت بيولوژيكي بدن

ساعت بيولوژيكي بدن

ساعت بيولوژيكي بدن را تنظيم كنيد

به نظر شما چگونه مي توان ساعت بيولوژيكي بدن را تنظيم كرد؟ دكتر مي‌گويد: «مي‌توانيد هر روز يك ساعت تأخير بيدار شويد، اما زودتر به رختخواب رفتن سخت است. رافائل پلائو، استاد كلينيك اختلالات خواب استنفورد و استاد دانشكده پزشكي استانفورد در كاليفرنيا. پيشنهاد او اين است كه به تدريج و در كوتاه مدت شروع به اصلاح خواب خود كنيد.

راه حلي براي تنظيم ساعت بيولوژيكي بدن

در اينجا چند نكته وجود دارد كه به شما كمك مي كند ساعت بيولوژيكي بدن خود را تنظيم كنيد. رعايت اين نكات در ابتدا ممكن است دشوار باشد، اما به تدريج تبديل به يك عادت مي شود.

حتي اگر خسته هستيد، نخوابيد:

خواب مي تواند در خواب شبانه اختلال ايجاد كند. Plyo پيشنهاد مي كند كه اگر احساس مي كنيد نياز به خواب داريد، سعي كنيد همان زمان را صرف كنيد. سپس مي توانيد اين ميل به خواب را براي بعد نگه داريد.

در برنامه خواب خود قاطع باشيد:

وقتي خوب مي‌خوابيد و مرتب از خواب بيدار مي‌شويد، اجازه ندهيد حواس‌تان پرت شود. حتي خواب شبانه نيز مي تواند پيشرفت شما را مختل كند.

قبل از خواب غذا نخوريد و ورزش نكنيد:

Plyo توضيح مي دهد كه ورزش مي تواند شما را خواب آلود كند. و غذا مي تواند باعث بيماري قلبي شود كه مي تواند شما را از خواب بيدار كند. همچنين قبل از خواب از كافئين و نيكوتين خودداري كنيد زيرا هر دو محرك هستند.

آزمايش ملاتونين (تحت نظارت متخصص):

مكمل ملاتونين مي تواند موثر باشد، اما گاهي اوقات براي برخي افراد عوارض جانبي دارد. همچنين ممكن است دستورالعمل هايي براي قطع ملاتونين با ساير داروها (چه با نسخه يا بدون نسخه) وجود داشته باشد، بنابراين قبل از استفاده از اين استراتژي با پزشك خود صحبت كنيد.

هنگامي كه ساعت بدن چيست، مي توانيد از راه حل هاي موثر ارائه شده براي تنظيم ساعت بيولوژيكي بدن و مشاهده نتايج استفاده كنيد.

منابع: خط سلامت، پايه خواب، amp-theatlantic، سلامت روزانه، هورمون هاي شما

مسووليت كليه محتواي سايت بر عهده منابع اصلي بوده و بانك مشاغل اينفوجاب هيچ مسووليتي در قبال محتوا ندارد.

منبع :
ساعت بيولوژيك بدن چيست | مجله سيب

منبع :https://ijmarket.com
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.